Aktuelt
_
Aktuelt om børnekultur
Børnekulturen i Danmark er præget af en stor spredning og atomisering med mange forskelligartede initiativer og præget af ildsjæle ude i kommuner, organisationer og netværk.
Redaktionens intention er, at vi med tiden vil forsøge at skabe et overblik over nyt på børnekulturområdet her på siden. Derfor har vi brug for jeres hjælp.
Send relevante nyheder, begivenheder, nye forskningsresultater og initiativer, så siden kan være med til at udbrede ideer og inspiration til glæde for børn og voksne.
Scenekunst hjælper på børn og unges trivsel
19. september 2024
Nyt studie peger på, at teateroplevelser kan fremme trivslen blandt børn og unge. Det baserer sig på kvalitative data fra over 150 skolebørn i alderen 5-16 år, som har oplevet børne- og ungdomsteater i foråret 2024 med brug af et såkaldt ’Betydningskompas’.
Undersøgelsen er udarbejdet af Seismonaut, og er gennemført med støtte fra Bikubenfonden.
Læs mere: https://teateravisen.dk/scenekunstens-vaerdi-er-nu-fastslaaet/
Og læs rapporten her:
Læs mere om Betydningskompasset her:
https://teateravisen.dk/wp-content/uploads/2024/09/Scenekunstens-betydning-for-boern-og-unge_metodeguide-sept.-2024.pdf
Bogbotten holder flyttedag
10. september 2024
Danmarks største hjemmeside med anmeldelser af børne- og ungdomslitteratur, Bogbotten, flytter ind hos Selskabet for Børnelitteratur, IBBY Danmark. Samtidig har foreningen, som drives på frivillig basis, valgt at bruge lejligheden til at etablere en database for børne- og ungdomslitterære udgivelser og forfattere, illustratorer, oversættere, grafikere osv.
Der er lige nu mere end 2.000 anmeldelser på bogbotten.dk. Og der bliver tilføjet nye hver uge. Alle anmeldelser bliver skrevet af frivillige fagprofessionelle. Fremover vil anmeldelserne kunne findes på www.ibby.dk.
Læs mere: https://ibby.dk/bogbotten-flytter-ind-hos-ibby-dk/
Barndommens kulturoplevelser har betydning for voksenlivets kulturvaner
5. september 2024
Ny undersøgelse fra Applaus viser, hvor stor betydning børn og unges kulturforbrug har for deres kulturvaner som voksne. Hovedresultaterne dokumenterer blandt andet, at:
- Voksne, der er højforbrugere af kulturtilbud, har haft mange kulturelle oplevelser i deres barndom
- Kreative fritidsinteresser fremmer konkrete færdigheder og nysgerrighed
- Langt de fleste voksne har haft kulturoplevelser i deres barndom
Stof til eftertanke for politikere og andre meningsdannere, som ofte synes at glemme, hvor vigtig den kulturelle fødekæde er for landets kulturliv.
Læs mere: https://applaus.nu/rapporter/kulturbarometeret-anden-maaling-2024/
Og læs hele rapporten her:https://mail.google.com/mail/u/0?ui=2&ik=44c49e4765&attid=0.1&permmsgid=msg-f:1809825178861015198&th=191dca694b91909e&view=att&disp=inline&acrobatPromotionSource=GmailAttachmentCard
STRØM formidler elektronisk musik til børn
24. august 2024
Musikfestivalen STRØM er netop overstået, og den del af programmet, som særligt henvender sig til børn, har nu fået sin egen formidlingsplatform. Her kan skoler og fritidsinstitutioner hente hjælpe og redskaber til at undervise børn og unge i den elektroniske musiks mangfoldighed.
Initiativet er en del af den bevilling på 3,2 mio. kr., som STRØM sidste år modtog af pengene i den nye Musikhandlingsplan 2023-26. Penge som primært skal gå til formidling af ny musik til børn og unge.
Læs mere her: https://strm.dk/stroem-til-boern/
Kunstformidlingen på SMK får sin egen portal
20. august 2024
Statens Museum for Kunst har netop åbnet sin store formidlingsportal SMK Connect.
Formålet med portalen er at skabe forbindelser mellem skoler og uddannelsesinstitutioner i hele landet og Danmarks største kunstsamling. Mellem billedkunst og andre fag. Mellem eleverne og kunsten og mellem eleverne indbyrdes.
I SMK Connect vil museet kombinere sine digitale ressourcer med deres erfaringer indenfor undervisning i – og med – kunst. Portalen skal give alle elever mulighed for at tage udgangspunkt i sig selv og egne erfaringer, og åbne for nye blikke på vante omgivelser, i naturen såvel som på skolen.
SMK Connect er udviklet i samarbejde med erfarne undervisere og lærere i hele landet, og der gennemføres løbende tests og lærerworkshops, når der skal udvikles nye temaer, forløb, funktioner og brugeroplevelser.
Læs mere her: https://www.smk.dk/article/smk-connect/
Ny pulje skal genoplive morgensang i landets folkeskoler
els13. august 2024
Kulturministeren afsætter nu 10 mio.kr. til en pulje, der skal stimulere landets grundskoler til at synge morgensang. Den nye er rettet mod de skoler, der ønsker, at morgensang skal blive en større del af elevernes hverdag. Skolerne kan blandt andet søge penge til instrumenter, sangbøger eller til at styrke lærernes og det øvrige pædagogiske personales musikfaglighed for bedre at kunne gennemføre morgensang på skolerne.
I samarbejde med Philip Faber rækker kulturministeren ud til landets musikere for at samle et korps af kendte ansigter, som vil være med til at kickstarte sangglæden og skabe opmærksomhed om værdien ved at synge sammen.
Morgensangspuljen skal dække skoleåret 2024/2025, og den forventes at åbne den 2. september 2024 og løber indtil den 1. marts 2025 – eller indtil puljen er tom.
Læs mere her: https://kum.dk/aktuelt/nyheder/kulturministeren-og-phillip-faber-vil-have-morgensang-tilbage-i-skolen
Og læs her om betingelser og ansøgningsprocedure: https://www.kunst.dk/for-ansoegere/soeg-tilskud/pulje-til-morgensangsskoler
Forslaget har allerede affødt en del betænkeligheder. Læs her Henrik Palles kommentar: https://politiken.dk/debat/art10029474/Jeg-var-n%C3%A6sten-henrykt-over-kulturministerens-nye-f%C3%A6llessangstiltag.-Men-s%C3%A5-fandt-jeg-lommeregneren-frem
5 mio.kr. til bogindkøb og læseindsats på Centralbibliotekerne
12. august 2024
Landets seks centralbiblioteker får de næste fire år i alt 5 mio.kr. mere til at sikre materialeindløb i en bred forstand. De skal derudover sætte særligt fokus på læsning og digital dannelse.
Centralbibliotekerne skal i denne periode fungere som regionale læsecentre, der hjælper landets folkebiblioteker, folkeskoler og andre aktører til at skabe læseglæde. Læsecentrene skal skabe og formidle redskaber til at styrke læsning direkte til biblioteker, forældre og relevante institutioner, så især flere børn og unge får lyst til at læse.
Læs mere her: https://kum.dk/aktuelt/nyheder/flere-penge-til-biblioteksboeger-og-styrket-indsats-for-boern-og-unges-laesning
Ny pulje skal styrke børn og unges forhold til arkitekturen
4. juli 2024
Formålet med den nye pulje under Statens Kunstfond er at fremme de kunstneriske dimensioner af arkitektur, herunder produktion og formidling af arkitektur over for børn og unge. Puljen skal blandt andet støtte projekter, der kan skabe et varigt løft af børn og unges muligheder for at møde arkitekturen, og projekter, hvor der indgår både arkitekturfaglige og pædagogiske kompetencer. Puljen kan søges af en bred kreds i et samarbejde mellem arkitekturfaglige deltagere som f.eks. arkitekter, arkitektvirksomheder, arkitektur- og kunstformidlere arkitektskoler m.fl. og pædagogisk faglige deltagere som f.eks. daginstitutioner, folkeskoler, friskoler, kulturskoler og billedskoler over museer, biblioteker og foreninger til kommuner og andre offentlige myndigheder.
Ansøgningsfristen er den 11. oktober 2024, kl. 14:00
Læs mere om puljen her: https://www.kunst.dk/for-ansoegere/soeg-tilskud/boern-og-unges-moede-med-arkitektur
Ny pulje til samarbejde om børn og unges læse-glæde og læsekultur
20. juni 2024
Nu er det muligt at søge puljen, ‘Et styrket samarbejde mellem skoler og folkebiblioteker om bøger og læseglæde’. Puljen kan søges til både store og små projekter, der vil styrke børn og unges læseglæde og læsekultur.
Puljen kan søges af skoler/pædagogiske læringscentre, folkebiblioteker, kommuner mv. i et tværfagligt samarbejde på tværs af skole, skolebibliotek og folkebibliotek. Der er intet fast format for samarbejdet, da det er de lokale forhold, der afgør omfang og format.
Læs mere om puljen her: https://slks.dk/tilskud/stamside/tilskud/udviklingspuljen-for-folkebiblioteker-og-paedagogiske-laeringscentre-2024
Torsdag 15. august kl. 14-15 er der digitalt informationsmøde om puljen med inspiration til det tværfaglige samarbejde og erfaringer fra den nationale læseglædeindsats. Tilmeldingsfristen er 13. august kl. 10:00
Tilmeld dig infomødet
Børnekulturen bevarer sin status på årets kulturelle aktstykke
19. juni 2024
Et bredt flertal i Folketinget er enige om at fordele over 300 mio. kr. til kulturlivet, herunder børne- og ungekultur. Blandt de nye initiativer er en indsats for at udbrede klassisk musik til børn og unge og støtte kulturtilbud til udsatte og syge børn. Musikken er i det hele taget i højsædet, men også en række tidligere modtagere har bevaret deres bevillinger. Det gælder f.eks. Levende Musik i Skolen, Dansehallerne og Teatercentrum.
Læs mere om fordelingen her: https://kum.dk/aktuelt/nyheder/boern-og-folkelig-kultur-fylder-paa-aarets-kulturelle-aktstykke
Find den samlede oversigt over modtagerne her: https://kum.dk/fileadmin/_kum/1_Nyheder_og_presse/2024/Prioritering_af_det_kulturelle_aktstykke_2024.pdf
To af de børnekulturelle spydspidser på aktstykket er fortsat Huskunstnerordningen med 11.1 mio.kr. og udviklingscentret Kulturprinsen med lidt over 2.0 mio.kr.
Læs mere om Huskunstnerordningen her: Huskunstnerordningen
Læs mere om Kulturprinsen her: Kulturprinsen
ALMA – Verdens største børnelitteraturpris
5. juni 2024
Den 4. juni i år modtog den australske organisation Indigenous Literacy Foundation (ILF) fem mio. svenske kr. fra Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA).
Prisen og et diplom malet af kunstneren Britta Marakatt-Labba og håndtekstet af Helena Öhman blev overrakt af H.K.H. Kronprinsesse Victoria ved en stor højtidelighed i koncerthuset i Stockholm.
Den svenske kulturminister Parisa Liljestrand hyldede valget af ILF, som er udpeget af en jury med kompetencer indenfor børnelitteratur og børns rettigheder. Juryens begrundelse for at give årets pris til ILF bygger på børns ret til deres sprog og kultur, som ILF udbreder med stor dygtighed og entusiasme.
Indigenous Literacy Foundation tilbyder børn blandt Australiens urfolk adgang til god litteratur for at øge læsning og læseformåen. Organisationen virker i 427 urfolk samfund på hele kontinentet. Organisationen betoner betydningen af, at urfolkets børn kan se sig selv, sin kultur og sit sprog genspejlet i de bøger, de læser.
Læs mere Indigenous Literacy Foundation tog emot ALMA-priset (kulturradet.se)
ALMA prisen indstiftedes af den svenske regering som en hyldest til Astrid Lindgrens indsats for at udvikle børnelitteratur til en kunstform. Den blev besluttet i forbindelse med hendes død i 2002.
Regeringens ønske er at beskytte børns ret til gode fortællinger. Lige siden er en person eller organisation, som bidrager til litteraturens betydning for børn og unge over hele verden, blevet belønnet hvert år. Prissummen på fem mio. skr. gør prisen til verdens største af sin slags. Prisen administreres af Sveriges Kulturråd.
Læs mere om prisen Astrid Lindgren Memorial Award (alma.se)
“Den dag børns fantasi ikke længere orker at skabe billeder, den dag bliver menneskeheden fattig. Alt stort, som er sket i verden, er først sket i et menneskes fantasi, og hvordan morgendagens verden skal se ud, beror for en stor del på den målestok af indbildningskraft, der findes hos dem, der lige nu er i gang med at lære at læse. Derfor behøver børn bøger.” Astrid Lindgren (Frit oversat fra svensk)
Aller Media vinder udbuddet af et nyt lydunivers for børn og unge
31. maj 2024
Radio- og tv-nævnet har fundet vinderen af udbuddet for et public service-lydunivers for børn under 13 år. Aller Media vandt opgaven i et tæt løb med tre andre ansøgere.
Læs mere her om vinderen: https://slks.dk/vinderen-af-udbuddet-af-et-nyt-lydunivers-for-boern-og-unge-er-fundet
Og læs her om nævnets grundige evaluering af forløbet:
Ny pulje til partnerskaber inden for musikpædagogik og talentudvikling
27. maj 2024
Projektudvalget for Musik under Statens Kunstfond er på udkig efter nye forsøg inden for det kunstpædagogiske område med den nye pulje ’Børn og unge – læringsmiljøer, talentudvikling og innovativ kunstpædagogik’. Udvalget er inspireret af Kulturministeriets modelforsøg ’Grib Engagementet’, hvor det er lykkedes at styrke børn og unges deltagelse i kunstneriske aktiviteter i partnerskaber mellem forskellige aktører i kommunerne.
Udvalget forventer at give tilskud til op til 6 partnerskabs-projekter, der kan være fyrtårne for forsøg med nye metoder. Udvalget vil gerne give plads til ambitiøse aktører, der afprøver nye idéer og formater.
Ansøgere kan søge tilskud på over 200.000 kr. til partnerskaber og andre former for musikpædagogiske projekter med mindst tre lokale partnere, f.eks. lokale aktører inden for musikundervisning og andre musikmiljøer som fritidsklubber, øvelokaleforeninger, ungdomsskoler, efterskoler m.m.
Ansøgningsfristen er den 4. oktober 2024.
Se ansøgningsvejledning for her:
Børn og unge får stort løft i den nye museumsreform
27. maj 2024
Den nye museumsreform har fået en del positiv omtale for sit nye tilskuds- og refusionssystem. Hvad der derimod er gået hen over hovedet på pressen, er det store løft, som museernes formidling til børn og unge har fået. Nærmere bestemt skal museerne anvende 30% af deres statstilskud til formidling til børn og unge i mere end én forstand. Dertil kommer, at børn og unge tæller dobbelt så meget som en voksen besøgende i de variable tilskud.
Hvor denne opgave tidligere var skrevet ind i den enkelte resultatkontrakt mellem staten og de statsanerkendte muser, så er der nu sat kroner og øre bag de gode viljer. Set med et historisk blik er der tale om en stor landvinding, som man kun kan håbe, vil løfte området på mange flere museer, end det hidtil har været tilfældet.
Læs mere om museumsreformen her:
Og læs detaljerne i reformen her:
Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning
29. april 2024
Kulturministeriets Bogpanel har netop udgivet to nye undersøgelser af børn og unges læsekultur: ”Børn og unges læsekultur og digitaliseringens konsekvenser”, som er udarbejdet af Will & Agency, og ”Digitaliseringens betydninger for børn og unges læsning”, som er et litteraturreview udarbejdet af faglig konsulent og ph.d. Henriette Romme Larsen fra Nationalt Videncenter for Læsning.
Læs mere om rapporten her:
Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning (kum.dk)
Wiil & Agencys præsentation kan læses her:
PowerPoint-præsentation (willandagency.com)
Henriette Romme Larsens review kan læses her:
Bogpanelet_Digitaliseringens_betydning-TG.pdf (kum.dk)
Bogpanelet afholder seminar om rapporten den 22. maj 2024. Tilmelding til seminaret har:
Tilmeld dig gå hjem-møde om Bogpanelets temarapport om børn og unges læsekultur (slks.dk)
Manuskriptskolen for Børnefiktion er blevet SU-berettiget
25. april 2024
Fuldtidsuddannelsen på Manuskriptskolen for Børnefiktion er en kunstnerisk og praktisk orienteret uddannelse for alle, der gerne vil skrive bøger, film, TV, teater, lydfortællinger, spil m.v. Manuskriptskolen uddanner forfattere, der kan skrive fiktion til forskellige medier og inden for forskellige kunstarter og med børn eller unge som de primære modtagere. Uddannelsen er nu godkendt som SU-berettiger fra og med det nye hold, som begynder efter sommerferien 2024.
Læs mere om uddannelsen her: Fuldtidsuddannelse – Manuskriptskolen
UNESCO vedtager ramme for kultur og kunstundervisning på verdensplan
25. april 2024
UNESCO indkaldte til verdenskonferencen om kultur og kunstundervisning den 13.-15. februar 2024 i Abu Dhabi, De Forenede Arabiske Emirater. Konferencen samlede kultur- og uddannelsesministre fra hele verden med henblik på at vedtage en UNESCO-ramme for kultur og kunstuddannelse. Verdenskonferencen samlede også relevante FN-agenturer, mellemstatslige organisationer og UNESCO-netværk og partnere inden for kultur og uddannelse for at dele praksis og innovative ideer samt styrke en global alliance for kultur og kunstuddannelse. Læs mere om konferencen her:
UNESCO konference om kultur og kunstundervisning 2024
Læs den endelige rammeaftale her:
UNESCO-ramme for kultur og kunstuddannelse 2024
Nyt om folkeskolereformen
2. april 2024
I slutningen af 2023 kom regeringen med sit oplæg til en reform af Folkeskoleloven. I mellemtiden er oplægget nu kommet så langt, at der ligger en aftaletekst og flere detaljer om reformen og dens implementering. Læs mere her om Aftaleteksten, de nye eller ændrede fag i Fagfornyelsen og om tidsplanen for reformens ikrafttrædelse.
Den endelige aftaletekst har affødt en del reaktioner fra de faglige miljøer:
Formændene for de kunstneriske fag i folkeskolen
Åbent brev til Mattias Tesfaye og Folkeskoleforligskredsen fra fagfolk i billedkunst
Billedkunstlærerne i dagbladet Politiken:
Drop ikke undervisningen i billedkunst i 1. klasse | Billedkunstnernes Forbund (bkf.dk)
Billedkunstlærerne har desuden begyndt en underskriftindsamling, som kan findes her:
Flere børn skal introduceres for bøgernes forunderlige verden
14. april 2024
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt har netop øremærket 21 mio. kr. i 2024 til at styrke børns lyst til at læse gennem engagerende formidling og bedre adgang til fysiske bøger.
Nye tal om musikskolernes aktiviteter
10. april 2024
Danmarks Statistik har netop udsendt de nye tal om landets musikskoler og deres aktiviteter.
De viser mindre forskydninger mellem instrumentgrupperne og en større tilslutning til samspilsgrupperne. Antallet af elever ser ud til at have stabiliseret sig efter flere år med tilbagegang.
Årets bedste børnebøger er fundet
22. marts 2024
Forfatterprisen går til Hanne Dagmar Raaberg for bogen ’Papirhjerter’, og Jakob Martin Strid modtager Illustratorprisen for ’Den fantastiske bus’.
Læs mere om prisuddelingen her: https://kum.dk/aktuelt/nyheder/aarets-vindere-af-kulturministeriets-priser-til-boerne-og-ungdomsboeger-er-fundet
Og læs om priskomiteernes motiveringer her: https://slks.dk/kum-priser/og-prismodtagerne-er
Det Kongelige Teaters børneunivers er et skridt nærmere realisering
12. marts 2024
I samarbejde med Realdania og Kulturministeriet har Det Kongelige Teater i over tre år arbejdet på at skabe et nyt oplevelsesunivers for børn og familier med udgangspunkt i teatrets magiske verden.
Selvom forvandlingen af den historiske bygning Stærekassen nærmer sig, må familier og børn fortsat vente nogle år, før teaterlegepladsen slår dørene op.
Det store oplevelsesunivers sendes nu i udbud, og det skal efter planen åbne i 2026.
Læs mere her om projektets udbud og Børneuniverset.
Hvorfor og hvordan skal børn og unge lære om arkitektur?
22. feb. 2024
Vær med når Statens Kunstfond sætter fokus på arkitekturformidling for børn og unge i Aarhus den 15. maj 2024 på Arkitektskolen Aarhus.
Det er gratis at deltage, men kræver tilmelding.
Læs mere om formål og program under tilmelding.
Nyt lydunivers for børn
14. feb. 2024
Rammerne for udbud af et public service-lydunivers er nu på plads. Radio- og tv-nævnet vil snarest offentliggøre udbudsmateriale og er åbne for, at private aktører kan byde ind på opgaven med at etablere et lydunivers for børn under 13 år. Udbudsmaterialet med blandt andet frister og krav kan findes på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside fra den 19. februar.
Så kom der svar fra ministrene
14. feb. 2024
”Mange tak for jeres henvendelse af den 12. oktober 2023 vedrørende børnekultur i Danmark. Som det fremgår af regeringsgrundlaget, ligger det regeringen meget på sinde at styrke det kulturelle og demokratiske liv i Danmark, og derfor er vi enige med jer i, at børn og unge selvfølgelig også skal have mulighed for kunstnerisk dannelse og medborgerskab. I skal derfor have tusind tak for at sætte fokus på emnet og være med til at løfte denne vigtige opgave.”
Sådan begynder svaret fra ministrene på det åbne brev, som redaktionen sendte midt i oktober 2023. Brevet opsummerer de mange forslag og kommentarer, som deltagerne på konferencen ’Børnekultur – Hvad nu?’ bidrog med. Forslagene var komprimeret til otte konkrete forslag til handling fra regeringens side. Heri indgik et øget fokus på FN’s Børnekonvention, forslag om en egentlig børnekulturpolitik og et opgør med projektkulturen til fordel for mere permanente tilskudsordninger. Alt sammen til glæde for alle landets børn, uanset bopæl, alder og social baggrund.
Vi har nøje studeret ordlyden, og vi vil snarest sende et gensvar, som vi håber, vil vække genklang i regeringskredsen. Mere følger.
Læs hele svarbrevet her.
og læs det oprindelige åbne brev her.
Folkehøring om Trivselskommissionens arbejde
13. feb. 2024
Alle kan nu bidrage til det kommende arbejde i Trivselskommissionen ved at besvare fire spørgsmål:
- Hvad er et godt børne- og ungeliv?
- Hvilke udfordringer står børn og unge overfor i dag?
- Hvilke årsager er der til børn og unges stigende mistrivsel?
- Hvilke løsninger er der på børn og unges trivsel/mistrivsel?
Fristen for bidrag er den 30. april 2024.
To dage om børnekultur i Stockholm
24. marts 2024
Så er der kommet nyt fra symposiet i Stockholm. Læs omtale og referat af symposiet her:
3. feb. 2024
Traditionen tro afholder Centrum för Barnkulturforskning sit årlige symposium 21.-22. marts 2024 på Stockholm Universitet for alle med interesse for børnekultur.
Oplev kunstnere, forskere, forfattere, musikere og pædagoger fra Sverige, Norge, Finland og USA præsentere børnekulturens egne veje med temaet ‘Bag og frem og op og ned og ud og ind’.
Mød også årets modtager af ALMA prisen 2023, verdens største børnelitteratur pris, amerikaneren Laurie Halse Anderson og deltag i samtale med den kendte billedbogskunstner Pija Lindenbaum.
Symposiet er gratis, men kræver tilmelding.
Som afslutning på den første dag inviterer arrangørerne til Postsymposium med ‘mingel’, uformel snak og mulighed for køb af mad.
Kultur til alle
3. feb. 2024
I januar og februar 2024 går startskuddet til en række film og dialog arrangementer for socialt udsatte familier landet over, via projektet ’Kultur til alle’, som er et 2-årigt initiativ fra Salaam Filmfestival og DaBUF – Danske Børne- og Ungdomsfilmklubber.
Formålet er at give de mest trængte familier en kulturel oplevelse sammen, i form af en filmvisning med oplæg fra en af Salaams oplægsholdere. Filmvisningen foregår i den lokale biograf med de lokale børnefilmklubber som værter. Mange steder er der desuden booket en bus til at fragte de deltagende familier til og fra arrangementet. Udover at give familierne en fælles oplevelse, er det målet at rette opmærksomheden mod de mere økonomisk overkommelige kulturtilbud i lokalområdet, som f.eks. børnefilmklubberne.
Børnenes Nytårstale
3. jan. 2024
Nytåret 2024 fik en nydannelse i form af ’Børnenes Nytårstale’, som i lighed med Dronningens og statsministerens nytårstaler gav en repræsentant for landets børn mulighed for at komme til orde på en landsdækkende tv-kanal. Opgaven blev givet til 13-årige Maria Højsgaard Lauridsen fra Aalborg, og hendes tale udtrykte på mange måder det syn på livet og fremtiden, som præger børn og unges verden.
Den danske afdeling af Unicef og TV2 stod bare Initiativet, og det er planen at gøre det til en årligt tilbagevendende begivenhed. Læs mere om baggrunden, og se og læs nytårstalen neden for:
Kunsten rykker ind i skolens fritidsrum
3. januar 2024
I januar 2024 startede Kulturprinsen et nyt projekt, der skal kaste lys over kunstens potentiale i den fritidspædagogiske praksis. Med projektet FRIMOD får skolefritidsordninger på seks skoler i Region Midt og Region Nord mulighed for at undersøge og afprøve nye veje til børns trivsel og fællesskaber ved at inddrage kompetencer og faglige greb fra kunstens verden. Det kommer til at foregå i et tværfagligt samarbejde med professionelle kunstnere, arkitekter og scenografer.
FRIMOD involverer udover udøvende kunstnere også arkitekter og scenografer, der skal være med til at indtænke SFO’ens fysiske hverdagsrum som et led i det pædagogiske arbejde. Ved at inddrage kompetencer fra både kunstens, arkitekturens og scenografiens verden er målet med projektet at være med til at skabe trygge hverdagsmiljøer, der fordrer nye udfoldelses- og deltagelsesmuligheder hos børnene.
Projektet gennemføres i hele 2024 og er støttet af Spar Nord Fonden. Det udføres i tæt samarbejde med Børns Møde Med Kunsten i Region Nord.
Åbent brev til de ansvarlige ministre
12. oktober 2023
Uddrag af åbent brev til en række relevante ministre.
“Børnekultur i Danmark lever. Både for børn og med børn. Den mangler bare at nå børnene!
Så kort kan en opsummering af konferencen ”Børnekultur – hvad nu? Nye veje til børn og unges adgang, trivsel og deltagelse” lyde. Konferencen blev afholdt på Københavns Universitet den 26. september i år, og den samlede deltagere fra hele landet – pædagoger, lærere, kulturformidlere, forskere og ansatte ved en lang række af landets kulturinstitutioner.
Fælles for deltagerne var en bekymring: Der bliver skabt litteratur, film, teater, dans, musik, udstillinger for børn. Intet er gratis. Den barske konklusion er, at den rige børnekultur i Danmark kun når de rigeste. Dem, der har allermest brug for den – som pause i hverdagen, som andre veje til trivsel, samvær, deltagelse og identitet – når den ikke.
Som ansvarlige ministre beder vi jer tage affære! Lyt til konferencedeltagernes råd. Skab muligheder og bevilg de ressourcer, som får børnekulturen i Danmark ud til alle børn. De har brug for det!”
Børn og unges læsning 2021
12. oktober 2023
Center for Anvendt Skoleforskning har gennemført undersøgelsen, Børn og unges læsning 2021, som del af udviklingsprojektet Ny viden: Børn og unges læseglæde og læsefællesskaber, der er ledet af Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Børn og unge læser mindre og mindre. Sådan har det lydt gennem flere år, men i 2021 ser den negative udvikling ud til at være stoppet. Børn og unge læser lige så ofte i fritiden, som de gjorde i 2017. Det viser undersøgelsen Børn og unges læsning 2021, der dog også peger på, at børns lyst til at læse for sjov falder, jo ældre de bliver. Det gælder til gengæld ikke, når de læser for at lære noget. Her er læselysten mere stabil.
Digitale medier er blevet en naturlig del af børns læsekultur. Selvom de fleste stadig foretrækker at læse i en fysisk bog, er brugen af e- og lydbøger steget markant, og flere finder inspiration til læsning fra streaming og sociale medier. I det hele taget bruger børn og unge markant mere tid på digitale aktiviteter end i 2017, og det går hånd i hånd med mindre fritidslæsning og nedsat evne til at være opmærksom. Børn og unges læsning 2021 tegner et alsidigt og nuanceret billede af børn og unges læse- og medievaner og giver samtidig faglige anbefalinger og inspiration til, hvordan skoler og biblioteker kan styrke børn og unges læsning.
Børn og unges læseglæde
I forbindelse med projektet om børn og unges læsning har Stine Reinholdt Hansen og Thomas Illum Hansen fra Center for Anvendt Skoleforskning udarbejdet en forundersøgelse, der indsamler og analyserer viden, der kan danne grundlag for indsatserne i projektet Børn og unges læseglæde. Et styrket samarbejde mellem folkeskolens pædagogiske læringscentre og folkebibliotekerne. Den aktuelle anledning til projektet er de seneste års nationale og internationale undersøgelser, der viser, at såvel børn og unges læseglæde som deres læsefærdigheder er kritisk faldende. Danske børn har aldrig været dårligere til at læse, i de femten år den internationale PIRLS-undersøgelse har være gennemført i Danmark. Desuden er det kun hver syvende elev i 4. klasse, der rigtig godt kan lide at læse, og læselysten falder signifikant med alderen. Formålet med projektet er at sætte fokus på, hvordan et styrket samarbejdet mellem skole- og folkebiblioteker kan imødegå denne læsekrise.
En forudsætning for samarbejdet er blandt andet indsigt i og forståelse for børns læsekultur og medievaner. De ændrer sig i disse år som en del af den digitale udvikling, men også som udtryk for de forståelser, vi har af identitet, af fællesskaber, af barnet og af forholdet mellem børn og voksne netop nu. En læseoplevelse kan i dag være lyd, billeder og skrift i forskellige kombinationer. Den kan også bestå i aktiviteter, hvor læserne selv er aktive medskabere af fortællinger, eller kreative produkter med afsæt i fiktive universer. De forskellige muligheder har stor betydning for læseoplevelsen, og for de handlemuligheder eller roller både børn og voksne kan indtage i forbindelse med selve læseakten og formidlingen af litteratur til børn og unge.