Om bogen
_
Presse-
meddelelse
Anmeldelser
og omtale
Børnekultur i Danmark
1945 – 2020
I 2021 udkom det første værk, der giver et samlet historisk overblik over børnekulturområdet. Fra forsøgsstadie på ildsjæleniveau til et mere professionelt forankret kulturområde i Danmark. Bogen er udgivet af Gads Forlag, og den fik en bred omtale og flotte anmeldelser, som gav genlyd.
I det følgende kan du finde et udvalg af omtale og anmeldelser af bogen, og læse mere om bogens forfattere.
Forfatterne
Gitte Balling (kap. 4.3)
Cand.mag. i litteraturvidenskab, ph.d. Lektor på Institut for Kommunikation på Københavns Universitet.
Læs mere…
Gitte Balling
CV
(f. 1966), lektor på Institut for Kommunikation på Københavns
Universitet. Uddannet cand.mag i litteraturvidenskab, ph.d. fra Danmarks Biblioteksskole.
Udvalgte publikationer:
Balling, G., Begnum, A. C., Kuzmičová, A., & Schilhab, T. S. S. (2019). The young read in new places, the older read on new devices: A survey of digital reading practices among librarians and Information science students in Denmark. Participations: Journal of Audience & Reception Studies, 16(1).
Schilhab, T. S. S., Balling, G., & Kuzmičová, A. (2018). Decreasing materiality from print to screen reading. First Monday, 23(Number 10).
Balling, G. (2017). Unges læsning i en digital tidsalder: Om unges holdninger til og erfaringer med læsning på skærm og papir. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (3), 56-84.
Mette Boritz (kap. 4.4)
Cand.mag. i europæisk etnologi og kulturformidling. Udstillingsleder på Nationalmuseet.
Læs mere…
Mette Boritz
CV
(f. 1971), cand.mag i Europæisk etnologi og kulturformidling fra Københavns Universitet. Ph.d. fra Saxo Instituttet på Københavns. Tidligere eder af undervisning og aktiviteter på Nationalmuseet og ekstern lektor i Europæisk etnologi på Københavns Universitet. Udstillingsredaktør på Nationalmuseet.
Udvalgte udgivelser:
Museumsundervisning – med sanser og materialitet på kulturhistoriske museer. (2018). Syddansk Universitet.
Pædagogisk Scenografi. (2014). I Nordisk Museologi: 1 pp 72-85.
Museer som læringsrum. (2013). I Hyllested & Stendal Rasmussen. (Red): Skolen i virkeligheden: Omgivelserne som læremiddel. Forlaget Unge pædagoger pp 78-96.
Ulrich Breuning (kap. 3.4)
Exam.art. i filmvidenskab. Tidl. børnefilmkonsulent på Det Danske Filminstitut.
Læs mere…
Ulrich Breuning
CV
(f. 1945 – d. 2021), uddannet lærer i dansk og historie, exam.art. i filmvidenskab. Børnefilmkonsulent i Det Danske Filminstitut (1977-1983) og Statens Filmcentral (1989-1992). Direktør for Tivoli Bio for børn (1985-1989) og tilknyttet Statens Filmcensur (1983-1998). Konsulent for Odense International Film Festival (1979 -), undervist i filmkundskab på Danmarks Lærerhøjskole (1982-1992), administrerende direktør for Nordisk Film Junior (1998-2002) og lærer i filmhistorie på Den Danske Filmskole (2003-2013). Medstifter og leder af Filmfabrikken (filmskole for børn og unge på Møn) (2017 -).
Udvalgte udgivelser:
Tarzan Myten (1980). Borgen.
Karel Zemans eventyrlige verden (1982). Danske Børnefilmklubber.
De pokkers unger - Antologi om dansk børnefilm (2002). Høst & Søns Forlag.
I mørket - kortfilm og kys (2011). Alinea.
Ning de Coninck-Smith (kap. 1.1)
Professor dr.phil. i Uddannelseshistorie på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet.
Læs mere…
Ning de Coninck-Smith
CV
(f. 1953), professor, dr. phil i uddannelseshistorie på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet. Har skrevet utallige artikler og flere bøger om skolens og barndommens historie.
Udvalgte udgivelser:
Da skolen blev alles, Dansk skolehistorie bind 5, tiden efter 1970 (2015). Udarbejdet sammen med Lisa Rosén Rasmussen og Iben Vyff. Aarhus Universitetsforlag.
Barndom og arkitektur. Rum til danske børn gennem 300 år. (2011). Fotografier af Jens Bygholm. Forlaget Klim.
Merete Dael (kap. 0, 4.2, 6)
Uddannet bibliotekar. Bachelor i filmvidenskab og børnekultur. Tidl. konsulent i Slots- og Kulturstyrelsen.
Læs mere…
Merete Dael
CV
(f. 1952), uddannet bibliotekar, Danmarks Biblioteksskole, og bachelor i filmvidenskab og børnekultur (KU og SDU). Børnebibliotekar på diverse københavnske børnebiblioteker (1979-96), leder af Byens Børns sekretariat (1996-2003) (et samarbejde mellem København og Frederiksberg kommuner). Konsulent i Slots- og Kulturstyrelsen (2004-2017). Tidligere forlagskonsulent og lektør. Skrevet diverse kortlægninger, rapporter, kataloger og foldere.
Udvalgte udgivelser:
Børneguide. København og omegn i børnehøjde. (1993). Aschehoug.
Fem børnelitterære guider I forfatterens fodspor. (1995). DBC og KKB.
Børn- Rum- Form. (2010). Børnekulturens Netværk. Kulturministeriet.
Børn Kunst Kultur – i en hverdag der dur. (2013). Kulturstyrelsen.
Niels Græsholm (kap. 3.5)
Uddannet almen musikpædagog. Studielektor i musik ved Københavns Universitet. Musikskolekonsulent i Slots- og Kulturstyrelsen.
Læs mere…
Louise Ejgod Hansen (kap. 3.2)
Cand.mag. i æstetik og kultur og ph.d. i dramaturgi. Lektor på Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet, og forskningsleder for Center for Kulturevaluering.
Læs mere…
Louise Ejgod Hansen
CV
(f. 1977) Ph.d. i dramaturgi og Cand.mag. i Æstetik og Kultur. Lektor på Institut for
Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet og forskningsleder for Center for
Kulturevaluering. I 2009-2013 medlem i Refusionsudvalget for Børneteater og Opsøgende Teater. Har evalueret eller været følgeforsker på flere børnekulturelle projekter. Er 2023-2026 forskningsleder for forskningsprojektet BØV – Børns møde med den nationale kulturarv i samarbejde med Det Kongelige Teater, SMK og Nationalmuseet (støttet af Augustinus Fonden).
Udvalgte publikationer:
Hansen L. E. og Særkjær, C. Evaluering af LegeKunst i et dagtilbudsperspektiv (2023) Center for Kulturevaluering, Aarhus Universitet.
https://pure.au.dk/portal/files/323074136/LegeKunst_evalueringsrapport.pdf
Children on Stage in Aarhus 2017: The Participatory Turn as a Challenge for the Distinction Between Professional and Amateur Art. (2020) in Amfiteater Journal 8(1),
- 268-281.
https://www.slogi.si/wp-content/uploads/2020/07/Amfiteater-
En målestok for deltagelse: Evaluering af forskellige deltagelsesformer under Aarhus 2017. (2019). In Eriksson, Birgit, Rung, Mette Houlberg; Sørensen, Anne Scott (red): Kunst, kultur og deltagelse. Aarhus Universitetsforlag.
Refleksioner over kvalitet i børnekulturelle projekter. (2014). Rapport nr. 1 Trædesten, Aarhus Universitet. https://pure.au.dk/portal/files/81619361/Rapport_2_b_rn_som_kunstproducenter.pdf
Teateroplevelser: Hvad oplever børn, når de ser teater? (2011). Rapport nr. 2. Randers:
Scenekunstnetværket Region Midtjylland.
https://pure.au.dk/portal/files/44609336/rapport_2_teateroplevelser.pdf
Jan Helmer-Petersen (kap.0, 2.1, 2.2, 6)
Kultursociolog med speciale i børn og unge. Tidl. sekretariatsleder og specialkonsulent i Slots- og Kulturstyrelsen. Eget konsulentfirma.
Læs mere…
Jan Helmer-Petersen
CV
(f. 1946), kultursociolog med speciale i børn og unge, Københavns Universitet. 1980-2009 ansat i Kulturmisteriet som sekretariatsleder og specialkonsulent. Eget konsulentfirma, der rådgiver institutioner og kommuner.
Udvalgte publikationer:
De voksnes børn (1974), Paludans Forlag.
Kulturens børn (med Jette Forchhammer) (1980). Kulturministeriets Arbejdsgruppe om Børn og Kultur.
Lille Pers sidste bedrifter (med Jette Forchhammer) (1982). Det Danske Filminstitut.
Redigeret en lang række kulturministerielle rapporter, blandt andet Tal om børnekultur (2006), Kunst i børns dagligdag (2006), Børnekultur i kommunerne (2006) og Børn - Rum - Form (2010).
Carsten Jessen (kap. 5.1)
Cand.mag. og ph.d. Emeritus, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet.
Læs mere…
Carsten Jessen
CV
(f. 1976). ph.d i medievidenskab fra Københavns Universitet. Lektor ved Institut for Kommunikation ved Københavns Universitet. Tidligere formand for Medierådet for børn og unge.
Udvalgte publikationer:
Thorhauge, A. M., & Gregersen, A. (2019). Individual pastime or focused social interaction: Gendered gaming practices among Danish youth. New Media & Society.
Thorhauge, A. M., & Valeur, M. (2019). Spildesign og medborgerskab. Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, 39(114).
Thorhauge, A.M. (2018). Problem gaming as broken life strategies. I J. Enevold, A.M Thorhauge & A. Gregersen. (Red). What's the problem in problem gaming? Nordic research perspectives. Nordicom.
Beth Juncker (kap. 0, 1.3, 4.1, 6)
Mag.art., dr.phil., professor emerita i kulturformidling og børnekultur, Institut for Kommunikation, Københavns Universitet.
Læs mere…
Beth Juncker
CV
(f. 1947), mag.art., dr.phil., professor emerita i kulturformidling og børnekultur, Institut for Kommunikation, Københavns Universitet.
Udvalgte publikationer:
Ordet og Stenen. Linjer i Bent Hallers forfatterskab. (2001). Høst & Søn.
Om processen. Det æstetiskes betydning i børns kultur. (2006). Tiderne Skifter.
Børn & Kultur i Norden. Nordiske forskningsperspektiver i dialog. (2013). BIN-Norden.
The Value of Art and Culture in Everyday Life: Towards an Expressive Cultural Democracy. (2016). Samarbejde med Gitte Balling. The Journal of Arts Management, Law, and Society. Routledge.
Karin Esmann Knudsen (kap. 3.1)
Cand.mag. i dansk, musik og dramatik, ph.d. Lektor emeritus, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet.
Læs mere…
Karin Esmann Knudsen
CV
(f. 1949), cand.mag. i dansk, musik og dramatik, ph.d. på afhandlingen Det historiske i dansk. Vilkår, praksis og muligheder for den historiske læsning i gymnasiets danskfag. Lektor emeritus, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet.
Udvalgte publikationer:
Kvalitet for børn. (1978). Kongerslev: GMT.
Det historiske i dansk. (2000). Frederiksberg: Dansklærerforeningen.
Hvad gør vi med børnelitteraturen. (Red.). (2012). Syddansk Universitetsforlag.
Mouritsens metode, red. sammen med Herdis Toft. (2016). BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur.
Henriette Ritz Kylmann
Uddannet bibliotekar. Cand.mag. i børne- og ungdomskultur og formidling. Biblioteksleder ved Køge Bibliotekerne.
Kirsten Møller (kap. 3.7)
Uddannet lærer. Tidl. leder af Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge.
Læs mere…
Kirsten Møller
CV
(f. 1942), uddannet lærer i 1965. Leder af Københavns Billedskole for børn og unge, først i Ryesgade, så i Tvillingehallen, Den Brune Kødby.
Har medvirket til møder, rejser og internationale konferencer om børnekultur og billedkunst for børn og unge. Samt stået for en lang række kataloger og udstillinger.
Udvalgte udgivelser:
Gesimser, karnapper og høje spir. (1993). Om arkitekturformidling (med Ingelise Flensborg). Gyldendal.
Se dig selv i øjnene. Selvportrætter af børn fra hele Norden (1996) (med Mogens Vemmer). Kulturbyåret 1996.
Jeg har et museum. (2002). Om kunstformidling med børn (med Jens Peter Munk). Dansklærerforeningen.
Pia Rost Rasmussen (kap. 4.5)
Cand.mag. i moderne kultur og kulturformidling. Publikumschef på Frederiksborg – Det Nationalhistoriske Museum.
Læs mere…
Pia Rost Rasmussen
CV
(f. 1976), BA i litteraturvidenskab ved Københavns Universitet (2000), Cand.mag. i
Moderne kultur- og kulturformidling (2002). Har læst Diplom i ledelse ved
Københavns Professionshøjskole, (2019). Leder af Skoletjenesten i Dansk Arkitektur
Center (2006-17). Aktivitetschef samme sted (fra 2017-23). Nu Publikumschef på Frederiksborg – Det Nationalhistoriske Museum. Har redigeret og skrevet en række undervisningsmaterialer om arkitektur for børn og unge.
Nina Sahl (kap. 3.6)
Cand.pæd. i didaktik. Forfatter af børnelitteratur og undervisningsmaterialer.
Læs mere…
Charlotte Svendler Nielsen (kap. 3.3)
Ph.d. i danse- og bevægelsespædagogik. Lektor og studieleder på Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet.
Læs mere…
Charlotte Svendler Nielsen
CV
(f. 1974), ph.d. i danse- og bevægelsespædagogik, lektor og studieleder på Institut for
Idræt og Ernæring, Københavns Universitet tilknyttet forskergruppen Embodiment,
Learning and Social Change. 2019-2021 og 2022-2024 leder af European Network of Observatories in the Field of Arts and Cultural Education (ENO), en organisation i officielt partnerskab med UNESCO.
Udvalgte publikationer:
Dance Education around the World (2015), Dance, Access and Inclusion (2017) og Dancing across Borders (2020) i bogserien Perspectives on Dance, Young People and Change. Routledge.
Anne Mette Thorhauge (kap. 5.1)
Ph.d. i medievidenskab. Lektor ved Institut for Kommunikation ved Københavns Universitet. Tidligere formand for Medierådet for børn og unge.
Læs mere…
Anne Mette Thorhauge
CV
(f. 1976). ph.d i medievidenskab fra Københavns Universitet. Lektor ved Institut for Kommunikation ved Københavns Universitet. Tidligere formand for Medierådet for børn og unge.
Udvalgte publikationer:
Thorhauge, A. M., & Gregersen, A. (2019). Individual pastime or focused social interaction: Gendered gaming practices among Danish youth. New Media & Society.
Thorhauge, A. M., & Valeur, M. (2019). Spildesign og medborgerskab. Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, 39(114).
Thorhauge, A.M. (2018). Problem gaming as broken life strategies. I J. Enevold, A.M Thorhauge & A. Gregersen. (Red). What's the problem in problem gaming? Nordic research perspectives. Nordicom.
Herdis Toft (kap. 1.2)
Cand.mag. i dansk og historie, ph.d. Lektor ved Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet. Studieleder for Masteruddannelsen i børne- og ungdomskultur.
Læs mere…
Herdis Toft
CV
(f. 1951), cand.mag. i dansk og historie fra Aarhus Universitet, ph.d. fra Danmarks Pædagogiske Universitet. Lektor v. Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet, Odense. Studieleder for Master i børne- og ungdomskultur.
Udvalgte publikationer:
Connected play as intra-action: Doing CupSong with YouTube. (2020). In: Ed Maarit Alasuutari, Marleena Mustola and Niina Rutanen: Exploring materiality in childhood: Body, relations and space. Routledge.
Leg med Loven - demokratisk dannelsesleg (2018).. Kap. 3, s. 50-69 i Skovbjerg, H. M. & Herold Møller, H. (red.): Leg i skolen: en antologi. (Vol. B 125). København: UP - Unge Pædagoger.
Leg som ustyrlig deltagelseskultur - eller fortællingen om 'det demokratiske æsel'(2018).. Tidsskrift for børne- og ungdomskultur, BUKS 62, s. 25-46. www.buks.dk
Med Karin Esmann Knudsen (red.) (2016). Mouritsens metode. En børnekulturforskers arbejde 1972-2012. Bind 1-2. BUKS 59 og 60. Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Karen Arnfred Vedel (kap. 3.3)
Ph.d. Lektor ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab, afd. for Teater- og Performancestudier, Københavns Universitet.
Læs mere…
Karen Arnfred Vedel
CV
(f. 1955), ph.d., lektor ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab, afd. for Teater- og
Performancestudier, Københavns Universitet. Research Fellow Helsinki Collegium for Advanced Studies 2006-2008. Formand for Udvalget for Film og Scenekunst og næstformand i Statens Kunstfond 2009-2012. Forskningsleder på projektet Viden i Bevægelse. Dans, krop, arkiv (2023-2026).
Udvalgte publikationer:
The Performance of Pictorialist Dance Photography. (2017). I Nordic Theatre Studies. 29.
Strategic Mobility and Wayfinding Artists (2014). I Karen Vedel og Petri Hoppu (red.). Nordic Dance Spaces. Imagining and Practicing a Region. Ashgate.
Dance and the Formation of Norden. Emergences and Struggles. Karen Vedel (red.). (2011) Tapir Academic Press.
En anden Dans: Moderne scenedans i Danmark 1900-1975. (2008). Multivers.
Børnekultur i Danmark 1945-2020
Oversigt over anmeldelser, omtale og interviews
- 12.1.21: Anmeldelse i Teateravisen ”Til berigelse af børns liv” af Carsten Jensen https://teateravisen.dk/til-berigelse-af-boerns-liv/
- 15.1.21: Anmeldelse på Litteratursiden af Jette Holmegaard Greibe Børnekultur i Danmark 1945-2020 | Litteratursiden
- 26.1.21: Interview i Folkeskolen med Kirsten Møller af Stine Grynberg Forfatter: Billedkunst må aldrig blive et fyldfag (folkeskolen.dk)
- 28.1.21: Anmeldelse på Historie-online af Ida Munk Børnekultur i Danmark 1945-2020 (historie-online.dk)
- 29.1.21: Anmeldelse i Kristeligt Dagblad af Damian Arguimbau https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/flot-udgivelse-om-relationen-mellem-boern-og-kultur
- 30.1.21: Interview i Kristeligt Dagblad med Beth Juncker, Karin Esmann Knudsen og Nina Sahl af Johan Storgaard Jespersen Børnekultur har i 75 år forarget og formet vores opfattelse af barnet. Og det er aldrig gået stille for sig | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)
- 30.1.21: Anmeldelse i Politiken af Ida Dybdahl i bogtillægget ”Hvad med børnekulturen?”:
”Højaktuel fagbog tegner et nuanceret billede af 75 års liv og leg fra tøndebånd til TikTok, hvor mange af bidragyderne gerne tager bladet fra munden og giver deres bud på, hvor børnekulturen er truet i dag.” - 30.01.21: Interview og omtale i Ekstra Bladet med Merete Dael af Heine Jørgensen Børns liv i billeder: Sådan var det i 1950 – Ekstra Bladet
- 6.2.21: Interview i Politiken med Merete Dael af Frederikke Amalie Dam og tegning af Mette Dreyer Bibliotekar og forfatter: Børn har brug for kunst og kultur i skolen. Det er ikke bare flødeskum, vi kan skære væk – politiken.dk
- 10.2.21: Anmeldelse i Folkeskolen af lærer Heidi Friborg Christophersen Nyt pragtværk om 75 års børnekultur i Danmark (folkeskolen.dk)
- 16.2.21: Lektørudtalelse af Christine Christensen (Læs PDF)
- 3.3.21: Anmeldelse i Folkeskolen af Bodil Christensen (litteratur, lærdom og læreruddannelse blog). Børnekulturens historie er farverig (folkeskolen.dk)
- 3.3.21: Anmeldelse i bogbotten.dk ”75 års barndom med betydning” af Janus Neumann Børnekultur i Danmark, 1945-2020 – bogbotten.dk
- 28.3.21: Anmeldelse i Kulturkapellet.dk (tidsskrift for kunst- og kulturformidling) af Emma Krogh Knudsen Kulturkapellet – Sagprosaanmeldelse: Børnekultur i Danmark 1945-2020 af Merete Dael, Jan Helmer-Petersen & Beth Juncker (red.)
- 9.4.21: Anmeldelse i Weekendavisen af Anna K. Skyggebjerg Ballet, børnefjernsyn og byggelegepladser | Weekendavisen
- 18.4.21: Anmeldelse i BUKS (nr. 64, 2020) af Helle Hovgaard Jørgensen Udgivne numre – B U K S nr. 64, 2020, s.136-140
- 29.10.21: Anmeldelse i Tidsskrift for Professionsstudier (nr. 33, 2021) Tema ”Ansvarlig forskningspraksis” af Erik Lyhne Børnekultur i Danmark 1945-2020 | Tidsskrift for Professionsstudier (se PDF på siden)
Jan Helmer-Petersen
CV
(f. 1946), kultursociolog med speciale i børn og unge, Københavns Universitet. 1980-2009 ansat i Kulturmisteriet som sekretariatsleder og specialkonsulent. Eget konsulentfirma, der rådgiver institutioner og kommuner.
Udvalgte publikationer:
De voksnes børn (1974), Paludans Forlag.
Kulturens børn (med Jette Forchhammer) (1980). Kulturministeriets Arbejdsgruppe om Børn og Kultur.
Lille Pers sidste bedrifter (med Jette Forchhammer) (1982). Det Danske Filminstitut.
Redigeret en lang række kulturministerielle rapporter, blandt andet Tal om børnekultur (2006), Kunst i børns dagligdag (2006), Børnekultur i kommunerne (2006) og Børn – Rum – Form (2010).
Beth Juncker
CV
(f. 1947), mag.art., dr.phil., professor emerita i kulturformidling og børnekultur, Institut for Kommunikation, Københavns Universitet.
Udvalgte publikationer:
Ordet og Stenen. Linjer i Bent Hallers forfatterskab. (2001). Høst & Søn.
Om processen. Det æstetiskes betydning i børns kultur. (2006). Tiderne Skifter.
Børn & Kultur i Norden. Nordiske forskningsperspektiver i dialog. (2013). BIN-Norden.
The Value of Art and Culture in Everyday Life: Towards an Expressive Cultural Democracy. (2016). Samarbejde med Gitte Balling. The Journal of Arts Management, Law, and Society. Routledge.